16 Ekim 2016 Pazar

ORHAN VERGİLİ’NİN SANATI ve ESERİ “BEN SEVDAMI SANA YAZDIM” Abdullah Çağrı ELGÜN

ORHAN VERGİLİ’NİN SANATI ve ESERİ
“BEN SEVDAMI SANA YAZDIM”
Abdullah Çağrı ELGÜN

Hayatı Hakkında Birkaç Söz:
Orhan VERGİLİ, Tekirdağ ili, Çorlu İlçesi nüfusuna kayıtlıdır.
1958 yılında Ankara, Altındağ İlçesi’nde doğdu. 
1978 yıllarında şiirle tanışarak şairliğe gönül verdi. Duygu düşünce ve hayâl dünyasını süsleyen güzellikleri şiirle anlatmaya başladı. Şiirle tanışmaya ve onunla içli dışlı olmaya, kelimelere duygularını yüklemeye yirmili yaşlarda başladı. Bu VERGİLİ’de öyle bir tutku haline geldi ki onun hayat arkadaşı oldu, onunla yatıp onunla kalkar hal aldı.
1984 yılında polis memuru olarak devlet hizmetine katıldı.
2005 yılında buradan kendi isteğiyle emekli oldu.
Evli ve bir kız bir erkek olmak üzere iki çocuk babası olan VERGİLİ  Ankara’da ikamet etmektedir.
2006 yılında şiire yoğunlaşarak kendini şiirlere verdi. Gönlünde yer eden duyguların yansımasını “Ben Sevdamı Sana Yazdım” isimli ilk kitabında toplayarak  yayınlattı.
İLESAM üyesi olan Orhan VERGİLİ boş zamanların şiir yazarak,  Hayal Şiir Evi, Kale Şiir Dinletileri, İLESAM Şiir Dinletileri gibi etkinliklerle, Türkiye çapında yapılan etkinliklere giderek şiirlerini sunmakta ve duygularını Türk halkı ve şiir sevenlerle paylaşmaktadır. 

Şairin Şiirlerinin Konusu:
Aşk, sevgi, hasretlik, gerçek hayat, yaşama dair hatıralar, geceler, teselliler, rüyalar, zalimlikler, kuşlar, bilmece, bulmacalar, gölgeler, feryat figan,anılar, mutluluk, bebek, Ankara, gariplik, infaz, perdeler, varlık, yokluk, kelebek, yol ile yolcu,  kağıt,anne, baba, gökyüzü, savaş, Şahı Merdan, Mehmetçik, Çanakkale, Mevlânâ, Yunus Emre,
Kitap Hakkında:
Toplam 96 sayfadan oluşan kitap: Alagöz Matbaacılık, Talatpaşa Bulvarı No: 145/6 Cebeci/Ankara, 2008 tarihinde piyasaya çıkıyor.
VERGİLİ’nin bu kitabı ASEM Başkanı ve Yayım Yönetmeni  sn. Bayram KAYA tarafından sunuş yazısı ile okuyucuya sunuluyor.
Bayram KAYA: Orhan VERGİLİnin kalemi, güzelliklerin gözlerine bakıp, duygu damlıyor. İnceliğini, nüktelerini dizelerinin arasına dost selamıyla serpiştiriyor.” diyerek şairin şiirlerindeki güzelliklerini methederek kitabı okuyucuya sunuyor.
Orhan VERGİLİ’nin “ DELİ YÜREĞİM” adı ile yazdığı şiirinde konu sevda, sevgidir. Temâ ise “AŞK” tır.  Şair konu seçimine özen göstererek göz önünde bulundurulacak özellikleri belirlemiş görünüyor:
“Delidir bu yüreğim,
Dokunma volkan olur,
Sende başlayan sevdam,
Bil ki sende son bulur.”
Kendisinden emin işlediği konuyu biliyor ve temâsını tesbit etmiş. Şair VERGİLİ, konu seçerken bildiği, ilgi duyduğu, araştırma yapabileceği konuyu seçiyor ve konunun, geliştirmeye uygun, ilmî gerçeklerle çelişmeyen, türlü yorumlara yol açmayacak kadar inandırıcı ve açık bir şekilde veriyor. 
Bu şiir, aynı zamanda bir kompozisyon olabilecek kadar aydınlık, açık ve beliğdir. Şüphesiz her şiirin anlatımında temel alınan öge konudur. Orhan VERGİLİ şiirinin konusunu, üzerinde konuşulan, yazı yazılan, günlük olaylardan, insanlar arası ilişkilerden, toplumsal gerçeklerden, problemlerden, bilim ve teknolojiden, sanattan, kısaca hayatın her kesitinden seçebilmektedir. Orhan VERGİLİ bu şiirinde ise “sevgi” konulu ve "aşk" temâlı olan duygusal, bir eserini okuyucu ile buluşturuyor.  Her eserin bir amacı, iletmek istediği bir mesaj olduğu gibi VERGİLİ’nin bu şiirinde de bir mesaj var. Bu şiiirde de bu yüreğin yangınlığı pervasızlığı yüreğindeki deliliği ifade ediyor. Şiirde iletilmek istenen mesaj ise şiirin "temâ" sını oluşturuyor. Bu şiirde ise daha çok duygu ve hayâller ele alınıyor. Bu şiirde yoğun olarak işlenen duygular ve hayâller şiirin temâsını oluşturmuştur. Şiiri oluşturan her birimin bir temâsı vardır. Bu temâlar birleşerek şiirin ana temâsını oluşturuyor. Şiirde işlenen temâlar soyut(elle tutulup gözle görülmeyen) bir kavram veya düşüncedir, bu soyut kavramlar şiir dışında vardır. Şiirle somut(elle tutulup gözle görülebilendir) somutlaştırılan temâya da "konu" denir. Konu her zaman dışta olan görünendir. Şairin şiirlerinde aynı temâyı işleyen birden çok şiir vardır; ancak Orhan VERGİLİnin şiirlerinin her biri, birbirlerinden daha başarılıdır. Bunun sebebi, temânın işleniş biçimidir. Orhan VERGİLİ’nin şiirlerinde zamanın, şairin kendisinin, şairin bulunduğu yerin, şairin içinde bulunduğu ruh halinin, işlenen temânın, şiirin yazıldığı dönemle ve şairle çok yakından bir ilişkisi vardır. Şairi toplumdan uzak kabul etmek mümkün değildir. Şair toplumun bir bakıma aynasıdır. Türk halkı hayat tarzı, yaşayış biçimiyle sevgi ve muhabbet  yüklüdür ve  herşeyi kolay kolay kendisine dert etmez. Keder ve sıkıntıya gülüp geçer. İnancı gereği her şeyin olacağına varacağını düşünür. Sonuca sabreder. Acıyı yüzünü ekşitmeden, alnını kırıştırmadan, bir bardaktan suyu yudumlar gibi gülümseyerek benimser. Bilir ki:
“Hak şerleri hayreyler,
Zannetmeki Gayreyler
Ârif onu seyreyler
Görelim Mevlâ neyler,
Neylerse güzel eyler.      Mevlânâ”  
Düsturuyla:  “Elle gelen düğün bayramdır.” Prensiplerine sarılır ve bu aşk içinde huzur bulur.
“Aşk” konusu ise bütün şairlerimizde ortak bir temâdır. Devrin ünlüleri ne güzel söylemiş:
“Aşk imiş her ne var ise âlemde ;
İlim bir kîl ü kâl imiş ancak.
                                                          Fuzûlî"

“Sevdiceğim! cânânım! Aşkın ile mestim yâr…
Senden gayrı ne varsa, alâkamı kestim yâr!”

"Aşk öyle bir varlıktır ki onda doğa kimyası var,
Bir buluttur, onda yüz bin; şimşekten bir kanadı var "                         

Her kimde bir sevgi, aşk ateşi yoksa, o odundur.
                                                                      Mevlânâ"

Diyenlerler gibi Orhan VERGİLİ’de: “Yüreğinin deliliği dokunsa volkan olacak; sevgilide başlayan sevda yine onda son bulacak; dağlarda yankılanacak, ismini haykıracak, adını deliye çıkaracak; belki de çıldıracak söz dinlemeyecek bir yürek...Diller gibi lâl olacak, patlaryınca şaşılacak ateş yanan lâv olacak; ve sevgilinin hayâli seraplaşarak kızgın çöl ortasında âşığın feryadını arşa çıkaracak; eğer efkârı çoğalırsa delirecek kadar iz bırakacak bir yangın yürek...  Nİhayet bu sevda bitmez aşk volkan olup sevgilide başlayıp yine sevgilide nihayetlenecek.

Ne mutlu ki:
Platonik Aşk,
Anneye babaya duyulan Aşk,
Sevdiklerimize ve sevilene duyulan Aşk;
Sevgiliye duyulan Aşka  (Mecâzi Aşk, Geçici Aşk)
Allah'a duyulan Aşka(Hakiki, Gerçek Aşk) gönül bağlayan ve bu yollardan birine gönül verenlere selam olsun...
Selam olsun AŞKIN her türlüsüne tutulanlara... Orhan VERGİLİ şairimize...
Önünüzde bir defa daha saygıyla eğilmek gerek...

ŞİİRLERİNDEN ÖRNEKLER:

Deli Yüreğim

Delidir bu yüreğim,
Dokunma volkan olur,
Sende başlayan sevdam,
Bil ki sende son bulur.

Dağlarda yankılanır,
İsmini haykırırsam,
Adım deliye çıkar
Belki de çıldırırsam

Söz dinlemez  yüreğim
Diller gibi lâl olur
Bir patlarsa gör de bak
Ateş yanar lâv olur

Hayâlin seraplaşır
Kızgın çöl ortasında
Feryadım arşa çıkar
Efkârım çoğalırsa

Delidir bu yüreğim,
Dokunma volkan olur
Sende başlayan sevdam
Yine sende son bulur.

EN GÜZEL DİLEKSİN
Tanrı kabul edermiş,
Okunan duaları
Asla boş çevirmezmiş
Sabreden kullarını

Sen Tanrı’dan dilenen
En güzel bir dileksin
Her melek güzel ama
Bil ki en güzel sensin

Gönlümdeki sevdasın
Orda yalnız sen varsın
Kimselere değişmem
Sen benim hayatımsın

Şükür olsun Rab’bime
Seni yazmış gönlüme
Hoş geldin sefa geldin
Sevgilim sen kalbime.

BEN SEVDAMI SANA YAZDIM
Ben sevdamı sana yazdım
Hep tertemiz kalsın diye

Ben sevdamı tuza yazdım
Biraz tadı olsun diye

Ben sevdamı buza yazdım
Ateşte erisin diye

Ben sevdamı küle yazdım
Rüzgarlarda  uçsun diye

Ben sevda mı güle yazdım
Bülbül aşkı görsün diye

Ben sevdamı dağa yazdım
Zirvelerde dursun diye

Ben sevdamı sana yazdım
Okur da seversin diye

ŞAİR
Ne varsa hayata dair,
Mısra mısra yaz be şair
Mânâ bulsun dilde şiir
Ruhun kalem olsun şair

Yazının her hecesinde
Duyguları kat demine
“Ah!” çekerek inlesen de
Sen yine de yaz be şair.

Sen yazarken kelimeler
Billur su olup dökülsün
Oluşurken o cümleler
Gönlünde karlar erisin.

Senin sevgin sınırsızdır
Tüm gönüllere ulaşır
Sen duygular adamısın
Sevenler senden utanır.

Hayâlleri umutları
Sevinçle özlemi de yaz
Hüzünleri acıları
Yanmış yürekleri de yaz

Satırların inlemekte
Yüreğinde yaran mı var?
Yazdıklarından okunur
Senin de derdin, sevdan var

Muhtaç iken gönül aşka,
Can verilir yâr olana
Aşka dair neler varsa
Sen yine de yaz be şair.

Kitap İsteme Adresi ve Yazarla İrtibat Adresi:
Bağlarbaşı Caddesi Küçükoğlu Apt.20/2 Abidinpaşa/Ankara
Yazarla iletişim tel: 0546 882 45 36 olarak belirtiliyor.

KAYNAK:
VERGİLİ, Orhan, “Ben Sevdamı Sana Yazdım” Alagöz Matbaacılık, Talatpaşa Bulvarı No: 145/6 Cebeci/Ankara, 2008 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder