Ergün VEREN’İN: “Anadolu’da
Halk Takvİmİ ve Halk
Meteorolojİsİ” Adlı Kitabı
Abdullah Çağrı ELGÜN
21 Ekim 1965
tarihinde Eskişehir doğdu. Ailesinin tek çocuğu olarak, ilk, orta ve lise
eğitimini Eskişehir’de bitirdi. Jandarma
Astsubay okulunda askerî eğitim alarak Jandarma
Astsubayı olarak mezun oldu.
1983 – 2008
yılları arasında Türk Silahlı Kuvvetlerinde “Jandarma Astsubay” olarak yaptığı
kamu görevinden sonra emekliye ayrıldı. Görevi gereği Anadolu da yaklaşık elli ilin
il merkezleri ile birçok ilçe ve köylerinde belli sürelerle kamu görevinde bulundu.
1998 yılında
Anadolu Üniversite Açık Öğretim Fakültesi, Halkla İlişkiler Bölümünü bitirdi.
Gayrimenkul Danışmanlığı ve Sigorta Danışmanlığı ile Amatör Denizcilik alanlarında
özel eğitim aldı. Kısa bir süre
Halkla İlişkiler ve İletişim konularında özel sektör kuruluşlarına danışmanlık
yaptı.
Bunlarla
birlikte, Edebiyat, tarih ve halkbilimi alanlarına özel merakı bulunan Ergün VEREN’in, yayımlanmış veya yayımlanmayı bekleyen çeşitli
konularda makaleleri, denemeleri ile şiirleri ve araştırmaları bulunmaktadır.
Evli ve iki çocukludur.
Üyesi
Olduğu Sivil Toplum Kuruluşları
HKAK
(Halk Kültürü Araştırmaları Kurumu) (Yönetim Kurulunun 15.3.2010–10/2 Sayılı
kararıyla)
İLESAM (Türkiye İlim ve Edebiyat Eseri Sahipleri
Meslek Birliği) (Sicil No: 1577)
TEMAD
(Türkiye Emekli Astsubaylar Derneği) (Sicil No: 16–121)
Sanatçının eser çalışmaları devam
etmekte olup; “Dünden Bugüne Takvimler” isimli, takvimlerin tarihi gelisimi
ve çesitleri konulu, yazıları;
Yayıma hazırlama çalısması devam eden “Bayraklar, Bayrak Bilimi ve Türk Bayrağı”nın kökleri, tarihi
gelişimi ile hakkındaki çeşitli iddia ve yaklaşımlar konulu araştırmalar;
“Aklımın Ucunda” http://akliminucunda.net/ isimli
e-dergide;
“Hikâyelernet.com” http://www.hikayeler.net/yazarlar/20116/ergun-veren/
;
“Sombahar.com”;
http://www.sombahar.com/forum/index.php?PHPSESSID=0d8486e23d6117597755c408a5b36fc8
isimli internet sanat ve edebiyat sitelerinde;
“Temad” Dergisinde http://www.temad.org/haberİdetay.asp?haberID=324;
“Eski-Yeni” isimli Eskişehir
Valiliği Şehir Kültürü Dergisinde http://www.eskisehir.gov.tr/ yayınlanan
yazı ve şiirleri;
Haberleşme Bülteni - Eskişehir
Ticaret Lisesi 1982 yılı 6-B sınıfı mezunları arasında irtibatı ve bilgi akısını
sağlamak için aylık olarak hazırladığı “6-B’LİLER”
isimli haberleşme bülteni;
Makale - “Milli Piyango Çekiliş Günleri İle “Sekiz
Yıldız Ahkâmı” İnancı Arasındaki İlişki”; Uluslar arası hakemli BAL-TAM Balkan
Türkoloji Araştırmaları Merkezi Dergisi;
Makale - “Tokat-Basçiftlik İlçesinin Halk Bilimi
Yönünden İncelenmesi”
Makale - “Eskişehir Odunpazarı Bölgesinde Çıngıl
İnanması ve Uygulaması “ (Uluslararası hakemli MİLLİ FOLKLOR Dergisi)
Yazılı Kaynaklarda "Anadolu’da
Halk Takvİmİ ve
Halk Meteorolojİsİ" Adlı KitabınIN İçİnde Geçen Baslıklar:
TAKVİM, ZAMANIN ÖLÇÜLMESİ (ZAMAN ÖLÇÜSÜ,
KAVRAMLARI, GÜN, HAFTA, AY, YIL, YIL (MEVSİMLER), TAKVİM SİSTEMLERİ,
1 ÇEŞİTLİ MEDENİYETLER TARAFINDAN KULLANILAN TAKVİM TÜRLERİ ve TARİHİ GELİŞİMLER, 2 ON İKİ HAYVANLI TÜRK TAKVİMİ, 3 MISIR TAKVİMİ
, 4 HİCRİ TAKVİM, 5 JÜLİEN TAKVİM, 6 GREGORİYEN, TAKVİM HALK
TAKVİMİ, HALK TAKVİMİNİN OLUŞUMUNDAKİ
TEMEL ETKENLER, HALK TAKVİMİNİN
OLUŞUMU VE ÖĞELERİ , SAYILI GÜNLER, FIRTINA TAKVİMİ,
BAYRAMLAR, DİNİ BAYRAMLAR, MEVSİMLİK BAYRAMLAR, Bahar Bayramları, Mevsimlik
Bahar Bayramları, HIDIRELLEZ BAYRAMI, NEVRUZ BAYRAMI, Anadolu’da ve Orta Asya'da Nevruz
Kutlamaları, HAYVANCILIK VE ÇOBAN BAYRAMLARI, Koç Katımı Törenleri, Saya
Bayramı, Döl Törenleri, MİLLİ
BAYRAMLAR, ÇEŞİTLİ FAKTÖRLERİN HALK TAKVİMİNE,
YANSIMALARI, ÇESİTLİ DOGAL ve TOPLUMSAL OLAYLARIN YANSIMASI, TOPLUMA GİREN
YENİLİKLERİN YANSIMASI, TOPRAGIN İŞLENMESİ ve EKİN ile İLGİLİ UYGULAMALARIN, YANSIMASI,
YÖREDE EN ÇOK TARIMI YAPILAN, ÜRÜNDE BAKIM, OLGUNLAŞANI DEVŞİRME VE HARMANLA İLGİLİ
UYGULAMALARIN, YANSIMASI, YÖREDE EN ÇOK YETİŞTİRİLEN HAYVANLA İLGİLİ, UYGULAMALARIN
YANSIMASI, GENEL NİTELİKLİ OLGULARIN YANSIMASI, ANADOLU DISINDAKİ,
BAZI TÜRK ve KARDEŞ, TOPLULUKLARDA HALK TAKVİMİ, ÇERKEZLERDE
ESKİ TAKVİMLER, HAKAS TÜRKLERİNDE HALK TAKVİM ÇUVAŞ, KIRGIZ VE, YAKUT TÜRKLERİNDE
HALK TAKVİM, TÜRKMENİSTAN’DA HALK, TAKVİMİ, HALK METEOROLOJİSİ, METEOROLOJİ,
Yazılı Kaynaklarda Anadolu’da Halk Takvimi ve Halk Meteorolojisi, TÜRKİYE’DE
METEOROLOJ TEMEL METEOROLOJİK BİLGİLER, TÜRKİYE İKLİMİ, HALK, METEOROLOJİSİ, HALK METEOROLOJİSİNİN BÖLÜMLER, Güneş, Ay, Rüzgâr ve Bulutlara Dayalı Hava Tahmini ve, İnanmaları, insan,
Hayvan ve Bitkiye Dayalı Hava Tahmini ve İnanmalar.”
KİTAP HAKKINDA BİLGİ:
Kültür, bir insan topluluğunu, “Millet” yapan en önemli öğedir.
Kültürel değerlere sahip çıkmak, yaşatmak ve gelecek nesillere aktarmak ise,
vazgeçilemez bir gerekliliktir. Kültür ana başlığından aşağılara inildiğinde
karşılaşılacak olan, halk kültürü ve onun ayrıntılarından olan “Halk Takvimi ve
Halk Meteorolojisi” kavramlarına da bu bilinçle yaklaşılması gerekmektedir. Takvim
yapraklarından hatırlanan bir tanımlamanın merak edilmesi ile başlayan bu
çalışma da; kültürel değerlere sahip çıkmak, yaşatmak ve gelecek nesillere
aktarmak bilincin benimsenmesi ve benimsetilmesi bakımından önem taşımaktadır. Bu
bilinçle, hangi konu olursa olsun, tüme vararak incelenmesi insanı her zaman
sağlıklı sonuçlara ulaştıracak, anlatma-anlaşılma ve neden-sonuç iliskisi kurma
kolaylığı sağlayacaktır. Yapılan ve yaşanan her şeyden bir sonuç çıkarılması
vazgeçilmez bir gerekliliktir. Bu çalışmada da çıkarılan sonuçlar aşağıya
sıralanmıştır. Zamanın bölümlenmesi ve isimlendirilmesinde kullanılan gün ve ay,
öğelerinin isimlerinin kökeninde dinsel etkilerin varlığı göze çarpmaktadır. Halk
takvimi, Rumi Takvim esas alınarak uygulanmaktadır. Anadolu’da, eski hesaba göre, eski takvime göre diye söze başlayan
anlatımlardan ve yazılı kaynaklardan bu konu açıkça anlaşılmaktadır. Yine, halk
takvimi ile ilgili konulardan söz edilirken, “Çoban Hesabı”,
“Kocakarı Hesabı”,
Ana Baba Hesabı”, “Sayılı”, “Hesaplı” tanımlamaları kullanılmaktadır.
Halk takvimleri doğrudan ve öncelikle yaşanılan yörenin coğrafi özellikleri ile
iklim koşullarını yansıtmaktadır Halk takviminde göze çarpan husus, katışık
kültür etkenlerinin payıdır. Önek olarak, Mart ayına Mus bölgesinde İran asıllı
bir dilden gelmekte olan “Adar” adı verilmektedir. Yine Anadolu’da pek çok yerleşim
biriminde Pazar gününü belirtmek için yörelere göre “Gireyi ~ Giregi ~ Giregi ~
Gire ~ Girevü ~ Giri Giranvagün“ seklinde farklı söylenişleri olan kelimenin
aslının “Giragi” oldugu ve Ermenice’den gelme bir kelime olup, Pazar günü
anlamına geldigi bilinmektedir. Edirne-Uzunköprü bölgesinde 18 Ocak gününe “Tahta
Atımı Günü” denilmektedir. Bunun kökeninde Hıristiyan inancından gelen suya haç
atma uygulaması bulunmaktadır. Ayrıca, gün ve aylara verilen yerel adlar her
yerleşim biriminde kendine özgü olup, bu adlar o yerleşim biriminin sosyal
hayat, ticaret, tarım ve hayvancılık ugras ve yöntemlerinden kaynaklanmaktadır. (Gün adları olarak, yörede kurulan pazarların esas alınması; ay adları
olarak da, tarımsal
faaliyetlerin yapıldığı aylara,
o tarımsal faaliyetin adının verilmesi gibi…) Nesilden nesle aktarılarak
uygulana gelen halk takvimlerinde insanlar günleri, günlük yaşamlarında karşılaşacakları olumlu ya da
olumsuz durumların sebebi
olarak görmüşler, karşılaştıkları olumlu veya olumsuz durumlarında, o günün sonucu olduğu inancını
geliştirmişlerdir.
Günleri uğurlu-uğursuz ya da is ve eylemleri yapma ya da
yapmama zaman dilimi olarak
belirlemişlerdir. Bu duruma gerek tarih sahnesine çıkışlarından bu yana Türklerde ve gerekse, Anadolu’nun her
yöresinde ve her sosyal kesiminde
hatta tarihin her döneminde rastlamak mümkündür. Günleri uğurlu-uğursuz olarak yorumlama ile ilgili olarak,
Anadolu’nun her yöresinde
inanış zenginliği göze çarpmaktadır. Çok farklı inanma ve uygulamalar var olmakla beraber, bir arada
incelendiklerinde aralarında
benzerlikler ve uygunluklar görülmektedir. Bu da inanma ve uygulamaların çok eski tarihlere
dayandığını, zamanla ticaret, evlenme ve
göç gibi nedenlerle yayılarak yerel olma özelliklerinin Anadolu’nun tümüne yakınında genel inanışlar
haline dönüştüğünü ortaya koymaktadır.
Tarihi kökleri çok eski çağlara uzanan Halk Takvimi ve Meteorolojisinin öğeleri ile inanma ve
uygulamalarının, günümüze kadar ulaşmasında
akıllara iki ayrı yöntemi getirmektedir.
Birincisi, yaşanılan
yörede daha eski tarihlerde yaşamış medeniyetlerin mirası olarak
nesilden nesle aktarılmasıdır.
İkinci yöntem ise, bu bölgelere göçlerle gelip yerleşenlerin getirdikleri kültür öğeleridir.
Sonuçta, günümüzdeki inanma ve uygulamaların, kültürel miras öğeleri ile taşınan kültürel öğelerin karışımı
olduğunu göstermektedir. Anadolu
dışındaki Türk ve kardeş topluluklardaki “Halk Takvimi” ile ilgili inanma ve uygulamalar, Anadolu’daki uygulamalarda
büyük benzerlikler görülmekte
olup, bunların göçler yoluyla ulaştığı değerlendirilmektedir. Belirli zamanlarda ve periyodik
olarak oluşan hava olayları, halk
takvimi ve meteorolojisinde, daha ilerideki günler için ölçü alınmaktadır. Halk kültürünün öğeleri, uygulama ve
inanmaları, pozitif bilimin dogması
ve kurumsallaşmasında temel oluşturmaktadır. İnsanoğlu var olduğu zamandan itibaren yaşamını sürdürmesinin gereği
olarak, meteorolojik tahmin ve
uygulamalar ile inanmalar ortaya çıkmaya başlamıştır. Bunların pozitif birer bilim dalı haline gelmesinin ilk
tohumlarının
ise, 16’ncı yüzyıldan itibaren atılmaya başlandığı
görülmektedir. Bu ilk çalışmaların da yerel tahmin, inanma ve uygulamalardan
elde edilen bilgi birikimleriyle başladığı bir gerçektir. Halk takvimi ve Halk
Meteorolojisi, kırsal alanda tarım ve hayvancılığa dayalı ekonominin ağırlıklı
oldugu, iklim sartlarının daha agır ve keskin yaşandığı karasal ve karasala
yakın iklimin hüküm sürdügü yerlerde daha belirgin olarak bilinmekte ve uygulanmaktadır.
Halk takvimini oluşturan öğeleri
incelendiğinde, soğuk günler ile dönemlere agırlık verildiği
görülmektedir. Bunun da, soğuk iklim şartlarının hayatı olumsuz yönde
etkilemesinin bir sonucu olduğunu ortaya çıkarmaktadır. Ayrıca, soguk iklim şartlarının
bir an önce bitmesi beklentisinin psikolojik yansıması sonucuna varmaya da
imkân vermektedir. Teknolojinin ve sanayileşmenin gelişmesi ve buna başlı
olarak kentlesmenin artması ile bu inanma ve uygulamalar önemini yitirmekte,
bilimsel tahmin ve tespitler ile uluslar arası düzeyde zamanın bölümlenme ve
ölçülme kurallarına uyularak bu yöntemler kullanılmaktadır. Halk takvimindeki
inan ve uygulamaların meydana geliş zamanlarında her yıl belli sürelerle
sapmalar gözlemlenmektedir. Bu nedenle, halk takvimindeki günleri, dönemler
olarak kabul edip tanımlamak daha gerçek sonuçlara ulaşılmasını saglayacaktır.)
Çeşitli ülkelerdeki, “Halk Meteorolojisi” ile ilgili inanma ve uygulamalarla,
Anadolu’daki inanma ve uygulamalarda büyük benzerlikler hatta birebirliklerin
görülmesi, konuyu kapsamlı ve uluslar arası boyutta araştırılması gerekliligini
ortaya koymaktadır. Anadolu’nun çesitli yerlesim birimlerindeki “Halk Takvimi”
ile
ilgili inanma ve uygulamalarla anlatılan efsanelerde bazı
ayrıntılar dışında büyük benzerlikler görülmekte olup, ortak bir halk takvimi
olusturmaya dahi imkân vermektedir. Bu sonucu desteklemek amacıyla örnek bir
“Anadolu Halk Takvimi” oluşturulmuştur.
Yazar kitabında bir çok konuyu aydınlatarak geçmişten
geleceğe ışık tutuyor.
Türkçe, Mogolca, Çince
1 Sıçgan (Sıçan) Khuluguna Chou Tseu
2 Ud (Sıgır) Uker Niou Tch’eou
3 Bars (Pars) Bars Hou Yin
4 Tavısgan (Tavsan) Toolai Tou Mao
5 Lu (Ejder) Loo Long Tch’en
6 Yılan (Yılan) Makkoi Chö Sseu
7 Yond (At) Morin Ma Wou
8 Koy (Koyun) Khoin Yang Wei
9 Biçin (Maymun) Meçin Heou Chen
10 Taguk (Tavuk) Takıya Ki Yeou
11 İt (Köpek) Mokkai K’iuan Sin
12 Tonguz (Domuz) Khokai Tchou Hai
Bayramlar
Dini Bayramlar
Mevsimlik Bayramlar
Hıdırellez Bayramı
Nevruz Bayramı
Hayvancılık ve Çoban Bayramları
Milli Bayramlar
Dini Bayramlar da ayrı ayrı ele alınarak kitabında türk kültürünün
geçmişini aydınlatmakta ve geleceğe ufuk açmaktadır.
YAZAR HAKKINDA
BASINDA ÇIKAN YAZILAR:
Kişisel sayfasında yazı ve şiirleri yayımlanmaktadır.
Kültür
Bakanlığı
Kütüphaneler
ve Yayınlar Daire Baskanlığı
|
22.07.2008
“…..
Çalısmanız Türk dili ve edebiyatı alanına sağlayacağı katkılar açısından
memnuniyetle karsılanmıstır. …”
|
||
Prof.Dr.Gürbüz ERGİNER
Ankara
Üniversitesi
Dil-Tarih ve
Coğrafya
Fakültesi
Halk Bilimi
Bölümü,
Etnoloji ABD
Bsk.
(28.03.2009 günü
Vefat etti.)
|
Sayın Veren
“Mektubunuz beni heyecanlandırdı. Çalısmanızı
elbette görmek isterim. Hangi anlamda olursa olsun katkım olabilirse bundan
onur duyarım.-Gürbüz Erginer” 24.07.2008
07/10/2008,
10;30
Üniversite ana
bina 308 nolu odasında görüsüldü. Kitabı inceledi. Yorum, öneri ve
değerlendirmelerde bulundu, ayıklanması gerekenler ile yeni eklenmesi gereken
hususları not ettirdi. Kitabın yeni ismini dahi önerdi. Ancak kitabı bitirip
kendisine takdim etmeme ömrü yetmedi.
|
||
Prof. Dr. Erman ARTUN
Çukurova
Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi
Türk Dili
Edebiyatı Bölümü Türk Halk Edebiyatı ABD Öğretim Üyesi
|
Sayın Veren,
Halk kültürü
konusunda yaptınız çalısmalardan dolayı sizi kutlarım. Bizim bu konuda
arastırmaların yer aldığı bir sitemiz var orada da çok kaynak bulabilirsiniz.(http://turkoloji.cukurova.edu.tr
ve (http://turkoloji.cukurova.edu.tr/erartun/indekx.htm
Esenlikler
dilerim.
Erman ARTUN
21.10.2009
|
||
Prof.Dr.
İrfan Ünver
NASRATTINOĞLU
Halk Kültürü
Arastmlr
Kurm.Bsk.
|
Sayın
Ergun Veren
öncelikle,
gerçekten değerli bir çalısma yapmıs olmanızdan dolayı sizi kutluyorum.
Kitabınızı
incelenmek üzere gönderdiğiniz kisilerin hepsi de dostlarımdır. Rahmetli
gürbüz erginer'i de talabeliğinden beri tanırdım. Genç yasta kaybettik.
(allah rahmet eylesin) erman artun'un değerlendirmesi sizin için önemlidir.
….
Sizi tekrar
tebrik ediyor; gözlerinizden öpüyorum.
İrfan Ünver
Nasrattınoğlu 20.11.2009
(Sayın İrfan
Ünver Nasrattınoğlu,’nun destekleriyle İLESAM, TÜRKİYE HALK KÜLTÜRÜ ARASTIRMALARI
KURUMU’na üye olunmuş, bir çok bilim-kültür insanı ve saygın dergiler ile
tanısılmıs, makalelerin yayınlanması sağlanmıs, kendisinin bir çok kitabı
armağan olarak alınmıştır.)
|
||
Yrd. Doç. Dr.
Lütfi SEZEN
Atatürk
Üniversitesi
Kâzım
Karabekir Eğitim Fakültesi
Türkçe Eğitimi
Bölümü Öğretim Üyesi
İs: 0442 213
70 11–16
Ev: 0442 236
02 03
|
“Ergün Bey,
Çalısmanızı
beğendim. Devamını diler, tebrik ederim.
Selam, sevgi
ve saygılarımla….
Dr.Lütfi
Sezen” 06.11.2009
(Sayın Lütfi
Sezen, 06.11.2009 tarihinde “Değerli Arastırmacı Ergün Beye…” imzalı
ANILARIYLA BİR ÜNİVERSİTENİN KURULUS SANCILARI isimli kitabını postayla
yollamıstır.)
|
||
Yrd. Doç.Dr.
Serhan Alkan İSPİRLİ
Atatürk
Üniversitesi
Kazım
Karabekir Eğitim Fakültesi
Türk Dili ve
Edebiyatı Eğitimi ABD Öğretim Üyesi
serhanispirli@mynet.com İş:04422137011/122
|
“Ergün Bey,
Kitabınız dün
elime ulastı. Ne diyeceğimi bilemiyorum. Son derece güzel bir arastırma
yapmıssınız. Bizim yüksek lisans veya doktora öğrencilerimize göstermek lazım
akademik bir arastırma nasıl olur diye. Baskısı da fevkalade olmus.
Ellerinize sağlık. Ayrıca bayraklar üzerine bir çalısmanız varmıs. Geçen sene
bir tez öğrencime bayrakları ve bir diğerine de dünya millî marslarını
çalıstırmıstım. Umarım bulurum da size ulastırabilirim. iyi çalısmalar ve iyi
günler dileklerimle.
Serhan Alkan
İspirli” 27.10.2009
|
||
İRTİBAT ADERESİ ve TELEFONLARI:
Cep Tel : (532) 465 74
82
E-Posta: ergunveren@hotmail.com
ESERLERİ :
1)
1979, VEREN, Ergün, “Güzünden 1982 Baharına”, Eskişehir
Ticaret Lisesi 1982 yılı 6-B sınıfı mezunları konulu ANI çalışması, Türkerler Kitap Kırtasiye Dağıtım San. Ve
Tic.Ltd.Şti.M. Fevziçakmak Cd. No: 1/D Beşevler/ANKARA
2) 2009, VEREN, Ergün, Kitap “Okyanusu
Göle Sığdırmaktır” ( Şiir) ISBN: 975–60560678-0-8, Türkerler Kitap
Kırtasiye Dağıtım San. Ve Tic.Ltd.Şti.M. Fevziçakmak Cd. No: 1/D
Beşevler/ANKARA
3) 2009, VEREN, Ergün, “Yazılı Kaynaklarda Anadolu’da Halk Takvimi
ve Halk Meteorolojisi” Araştırma, ISBN:
975–60560678-1-5, Türkerler Kitap Kırtasiye Dağıtım San. Ve Tic.Ltd.Şti.M.
Fevziçakmak Cd. No: 1/D Beşevler/ANKARA
FAYDALANILAN KAYNAKLAR :
1)
1979, VEREN, Ergün, “Güzünden 1982 Baharına”, Eskişehir
Ticaret Lisesi 1982 yılı 6-B sınıfı mezunları konulu ANI çalışması, Türkerler Kitap Kırtasiye Dağıtım San. Ve
Tic.Ltd.Şti.M. Fevziçakmak Cd. No: 1/D Beşevler/ANKARA
2) 2009, VEREN, Ergün, Kitap “Okyanusu
Göle Sığdırmaktır” ( Şiir) ISBN: 975–60560678-0-8, Türkerler Kitap
Kırtasiye Dağıtım San. Ve Tic.Ltd.Şti.M. Fevziçakmak Cd. No: 1/D
Beşevler/ANKARA
3) 2009, VEREN, Ergün, “Yazılı Kaynaklarda Anadolu’da Halk Takvimi
ve Halk Meteorolojisi” Araştırma, ISBN:
975–60560678-1-5, Türkerler Kitap Kırtasiye Dağıtım San. ve Tic.Ltd. Şti.M.
Fevziçakmak Cd. No: 1/D Beşevler/ANKARA
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder