9 Ekim 2016 Pazar

ALİ HAYDAR KARAHACIOĞLU HAYATI ve ESERLERİ Abdullah Çağrı ELGÜN

ALİ HAYDAR KARAHACIOĞLU HAYATI ve ESERLERİ
Abdullah Çağrı ELGÜN
          
HAYATI:
Ali Hacı  KARAHACIOĞLU, “Güz Gülleri” ŞİİR, Ankara, 2010-06-22
1931 Yılında Trabzon/Vakfıkebir’de doğdu. Memleketi Görele’dir.
1939 yılında Ünye’de İnönü İlkokulun’da başladı. Tirebolu, Dumlupınar İlkokulunda bitirdi.
Ortokulu, Ünye ve Görele’de Liseyi de Giresun’da bitirdi.
1954 yılında İstanbul Hukuk Fakültesini bitirerek aynı yıl Ankara Piyade Yedeksubay Okulu’na girdi. 1955 yılında asteğmen olarak Çorlu’daki 233. Piyade Alayı’na tayin edildi.
1955 yılında askerlikten terhis olan KARAHACIOĞLU, Ünye’de Hakimlik stajına başladı. Taha sonra Tutak, Göle, Araklı’da Hakim olarak, Ordu’da Tapulama Hakimliği görevlerini yürüttü.
1973 yılında Yargıtay Tetkik Hakimliği,
1974 yılında Genel Sekreter yardımcılığı görevlerine atandı.

1977 yılında yargıtay üyeliğine,
1988 yılında 5. Hukuk Daire Başkanlığına seçilmiştir.
1996’da emekli olan Ali Haydar KARAHACIOĞLU, Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü, OM kursuna katılarak sertifika aldı.
Evli ve dört çocuk babası olan şairin kimi şiirlerinin bestelendiğini de görmekteyiz. İlsan, Muyap, İnsanlık Sanatı gibi derneklerin de üyesidir.

Hukuk ile ilgili On’u (10) aşkının kitabı bulunan sanatçının, çeşitli dergilerde mesleği ile ilgili olarak yayınlanmış makaleleri de bulunmaktadır.

Kitabın İçinde Yer Alan Konular:

“Neyleyim, Susanlar, Kıyafet, Mustafa, Gönül, Yalan mı?, İhtilâller Yasası, Hoş, Unutamadım, Çöp, Düştü, Ağalık, Selâm, Sormaya Geldim,Koltuk, Eşekler Çağ Atladı, Azdılar, Arıklı Mahallesi, Bahşiş, Kır, Dönecekler,Gelmedi, Gülüm Yok, Bilmez, Yaşlılık, Çul, Kaf Dağının Çakalı, Ayrılık, Çıldırdın, Başı Döner, Temizlik,Coşarım, Gizli,Cemaat, Kalmadı, Geveze, Naz,  Yok, Güç, Tirebolu, Bayrak, Bilemedim,  Gurur, Geçmiş,  Palavracı, Hacı, Koku, Nankörlük, Emek, Çağdaş, Karşılık, Şişenler, Gitti, Yüksek, Maneviyat, Sevda, Acı Ekmek, Konuşmak, Avrupa Birliği, Güler, Öpme, Tekler, Hacı Nine, Gül Gibisin, Cimriler, Kopan Yapraklar, Sönmedi, Bilemiyorum, Karadeniz, Gider.”
        
   Şairin Yer Aldığı Antolojiler ve Ansiklopediler:
  1. IŞIK, İhsan, 2006.Ankara, Türkiye Edebiyatçılar ve Kültür Adamları Ansiklopedisi
  2. ÇİÇEK, Seyfullah “ Giresunlu Şairler”
  3. Günümüz Türkiyesi’nde Kim Kimdir? 1988
  4. IŞIK, İhsan, 2004.Ankara, Türkiye “Yazarlar Ansiklopedisi”
  5. Güldeste
  6. HAMLAN, Talat Sait, “Çağ Şiir Antolojisi”,
  7. Bahçe şairleri Antolojisi-1992
  8. YURDABAK Hüseyin, HALICI Fevzi, SATOĞLU Abdullah, “Gönül Sohbetleri Güldestesi” 2000
  9. YURDABAK, Hüseyin, 2005-2006, “Türk Edebiyatında Bir Demet”
  10. YURDABAK, Hüseyin, 2003-2004, “Şiirle yaşayanlar”
  11. YURDABAK, Hüseyin, 2007 “Kalenin Bayrakları”
  12. YURDABAK, Hüseyin, 2005 “Edebiyatımızda Şiir Yıldızları”
  13. “ÇİÇEK, Seyfullah “Görele Kültür Sanat Sempozyumu”
  14. IŞIK, İhsan 1990-1998,Yazarlar Sözlüğü
  15. Trabzonlu Şairler, 1992
  16. VELİBELİOĞLU, Veli Recai, 1975 “Şiir Kitapları Antolojisi”
Şairin Şiirlerinin Yayınlandığı Dergi ve Gazeteler:

Sanat Dünyası, Eflatun Dergisi, Kaynar, Define, Türk Edebiyatı, Özlem, Eflatun Şiir Antolojisi, Güney Şiir Eki, Menemen Haber, Elazığ Postası, Bursa Yenişehir Gazetesi,  Hürses Bahar Rüzgarı Antolojisi, Düzce Ferman,  Karadeniz Ereğlisi Memleket Gazetesi, Şirin Ereğli, Filiz, Hafta Sonu Hürriyet Gazetesi Eki, Şok (İzmir) Memleket (Gölköy) Gazetesi, Ankara Yenigün Gazetesi, Ankara Memleket  Gazetesi, Ordu Havadis, Halkın Sesi, Gürses, Ordu Sesi, Mızrap, Gülpınar, Çağrı, Bahçe şairleri Antolojisi, Gönül Sohbetleri Güldestesi.

Ali Haydar KARAHACIOĞLU’nun Şiirleri Özellikleri:

Şairin şiirlerinin genelinde halkın duygularına terennüm eden, nükteli, kıssadan hisse veren, kimi zaman güldüren, güldürürken düşündüren özellikler taşıyan anlatımın esas alındığını görmekteyiz. 
KARAHACIOĞLU, ŞİİRLERİN ÇOĞU ŞAİRLERİN YAZDIĞI KONULARDAN FARKLI BİR YAKLAŞIMLA GÜNLÜK, AKTÜEL, HALKIN DERTLERİNE, PROBLEMLERİNE  çare olacak konulara yer vermektetir. Bu dertler şairin şiirlerinde dile gererek,  halkın dili kulağı ve sesi olmakta halkın bildirisi olarak ilgililere yansımaktadır.
Şair şiirin konusunu halktan yaşanan gerçeklerden seçiyor. KARAHACIOĞLU’nun, bu şiirlerinde kolay söyleyiş, halkın konuştuğu dil ile yazma, kısa ve veciz sözlerden yararlanma, Orta Oyunu, Meddah, Karagöz ve Hacivat geleneğini kullanma, halk temsillerinde yararlanmak gibi müthiş bir gözleme ve deneye sahip olduğunu söylemeliyiz. Böylece Şiirlerinin teması da kolaylıkla ortaya çıkmakta, şairin şiirlerinin şairi içinde yaşadığı toplumla et ve kemik gibi bağladığı anlaşılmaktadır.
Şair sürekli gözlemleyen sürek araştıran deney ve tecrübelerini şiirlerine aktaran usta bir kalem olarak karşımıza çıkmaktadır.

ŞİİRLERİNDEN ÖRNEKLER:

SUSANLAR
Cahiller çoğaldı, erenler sustu,
Körler çoğalınca görenler sustu.
Herkes kendini hatip sanınca,
Geveze çoğaldı, bilenler sustu.

KIYAFET
İnsana aş vermezler bağırıp ağlamakla,
Saygın olurum sanma, herkesi yağlamakla
Kılık  kıyafet için kavga etmek gerekmez,
Adam Müslüman olmaz, türbanı bağlamakla

GÖNÜL
Mal mülk sözü mü olur, ömrümü verdim sana.
Gene seni bulurum, tekrar gelsem cihana

Kafesinde bülbülüm, gülüm diye çilerim.
Seninle yaşamayı Allah’dan dilerim

Nefesinin ateşi yüreğimi yakıyor.
Gözlerin yeşil yeşil gözlerime bakıyor

Binlerce güzel olsa, seni sarar kollarım
Senin olduğun yerde zindan olsa da varım.

YALAN MI?
Kurt kuzuya karıştı,
Kuzu kurtla yarıştı
Kuzu  kurdu kaçırdı
Herkes bu işe şaştı

Oğul geçti babayı
Baba yedi sopayı
Baba çul bulamazken
Oğul giydi abayı

Tavşandan korktu köpek,
Beşikten kaçtı bebek
İnsanlar değişince
Güzelim sandı şebek.

Cahil geçti hocayı
Kadın dövdü kocayı
Dağa kaçtı insanlar
Sahile indi ayı.

Balık vurdu karaya,
Esir olduk paraya,
Dostluk lügatta kaldı
Dürüstler kaldı yaya

Sözüm boşa gitmesin,
Herkes gerçeği bilsin
Sesini yükseltmezsen
Sen de dayağı yersin.

CEMAAT KALMADI
Eşekler öne geçti, binmeye at kalmadı,
Zanaatlar çoğaldı, gerçek sanat kalmadı.
Herkes imam olunca, ön safı doldurdular.
Namazı kılmak için hiç cemaat kalmadı.

ÇAĞDAŞ
Toplum birden değişti artık bize uymuyor.
Vicdanları körelmiş söyleneni duymuyor
Sorarsanız diyorlar: “Biz olduk artık çağdaş.”
Yukarıya yükseldik yerde kurmayız bağdaş

İşine gelmiyorsa dinlemez söyleneni
Geçmişini tanımaz sözde kafası yeni
İsimler hep yabancı Lido’yla Şanzelize!..
Bu ata toprağından bunlar yakışmaz bize

Çağdaşlık sanıyorlar nikahsız yaşamayı,
Ayırt edemez olduk, hanımlar ile beyi
Bencil oluyor bunlar düşeni kaldırmıyor
Menfaati var ise sövseniz aldırmıyor.

ŞİŞENLER
Bir dost arıyor gönül, iki kalem etmeye
Eski dostlar kalmadı kapısına gitmeye,
İnsanlar hep değişti, göbekleri de şişti,
Büyüğümüz kalmadı ellerini öpmeye

KARADENİZ
Adın karaya çıkmış gözler gibi mavisin
Bir rüzgar görmeyiver hemen duyulur sesin

Yeşil yamaçlar  ile kucaklaştığın yerde
Yaprak, yosun kokusu şifa verir her yerde

Kıyına sıralanmış Of, Sürmene, Görele,
Akşam güneş batarken benzersin bir güzele

Sularında gezinir rengarenk balıkların,
Kıyılarını süsler güzel kayalıkların

Buz gibi sular akar, fındık bahçelerinden
Hayalimden çıkmazsın, ayrı kalsam da senden

Basılı Eserleri:
1.      Çile
2.      Düşlerim,
3.      Damlalar,
4.      Kuzey Rüzgarları,
5.      Bakışların
6.      Çağların Yorgun Adamı,
7.      Kuyruk
8.      Dalkavuk
9.      Tomurcuk Güller
10.  Güller ve Dikenler,
11.  Gönül Ocağı,
12.  Sevgi Harmanı,
13.  Sonradan Görmeler,
14.  Süslü Ev köpekleri

    Kaynak:
   Ali Hacı  KARAHACIOĞLU,  “Güz Gülleri” ŞİİR, Ankara, 2010



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder